Z rozbrajającą szczerością rozkłada na wiele elementów rzeczywistość, odsłaniając kawałek po kawałku ludzką duszę. Monochromatyczne rysunki Igora Myszkiewicza każą się zatrzymać — i poprzez swą formę — kuszą widza by wkroczył na drogę oderwaną od rzeczywistości. Lecz ta podróż niesie ze sobą pewne ryzyko dla odbiorcy. Mianowicie, po wniknięciu w ten fantasmagoryczny świat, ciężko się stamtąd wydostać o własnych siłach. Ta moc jest główną zaletą tych fenomenalnych rysunków. Aż ciśnie się na usta ostrzeżenie — oglądasz na własne ryzyko.
[Grafika i rysunek: Igor Myszkiewicz źródło: portfolio]


Nie lubię doktryn, szczególnie artystycznych. Są jak własnoręczne wydłubywanie oka z czaszki; zarówno te dawne, akademickie, które odeszły wraz z XIX wiekiem jak i te współczesne, jeszcze bardziej rygorystyczne i wojujące. Chcę widzieć i wybierać. Wybieram więc. Sięgam w przeszłość po rzeczy dziś już niemodne: ilustracyjność, fabułę, rzetelny, wręcz rzemieślniczy warsztat, zakurzone mitologie, symbole… Sięgam w przeszłość, ale opowieść rodzi się dziś.
Pracuję do bólu klasycznie — papier, tusz, rapidograf, pigmenty tuszowe. Nie szukam tu nowatorstwa w zakresie kompozycji czy ujęcia tematu — oddaję raczej pokłon mistrzom dawnych wieków. Uwielbiam metafizykę samego procesu rysowania, kiedy po kilku godzinach nieprzerwanej pracy, prawie że przenikam pod gęstą siatkę linii, kiedy rysowana opowieść zdaje się iść przeze mnie; ja jej nie komponuję, rejestruję tylko nadchodzące z ciemności gotowe już obrazy.

………………………..
Igor Myszkiewicz (ur. 1974 roku w Zielonej Górze) — absolwent Instytutu Sztuki i Kultury Plastycznej w Zielonej Górze (dyplom z litografii w pracowni ad. Stefana Ficnera w 1999 r.). Obecnie kustosz w zielonogórskim Muzeum Ziemi Lubuskiej. Współzałożyciel i Wielki Mistrz, działającej od 1997 r. Galerii Twórców Galera promującej młode środowisko artystyczne (www.galera-wystawy.blogspot.com). Współtwórca grupy artystycznej Korporacja Trylobit, członek Lubuskiej Zachęty Sztuk Pięknych, wiceprezes ZKF Ad Astra i Stowarzyszenia Forum Art. W latach 2006-2014 wiceprezes Okręgu Zielonogórskiego ZPAP. Kurator szeregu wystaw i wydarzeń artystycznych. Zajmuje się głównie rysunkiem, grafiką, komiksem i ilustracją. Uczestnik dziewięćdziesięciu wystaw zbiorowych i indywidualnych, autor komiksów: “Grabarz”, “Sny Zwierząt”, “Raj”, “Czarownica”, “Okręty”, “Zimowy Templariusz”, “Miasto Win”, „Psi Syn”, „Robactwo”, „Graal”, „Padlina”. Twórca „Zdeptaka” — cotygodniowych pasków komiksowych komentujących zielonogórską rzeczywistość, oraz bloga komiksowego „Kryzys Wieku”. Współpracuje z krakowską Kuźnią Gier i legnickim wydawnictwem Gramel wykonując ilustracje do gier fabularnych („Veto”, „Wolsung”, „Ryzykanci — koleje fortuny”, „1984: Animal Farm”, „Time Zero”). Pomysłodawca i ilustrator antologii opowiadań fantastycznych „Fantazje Zielonogórskie”.
Współautor „monografii Okręgu Zielonogórskiego ZPAP”. Autor projektu sztandaru Zielonej Góry (sztandar został ufundowany w 2010 r).
Nagrody i wyróżnienia:
Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Zielona Góra — 2000r.
Ogólnopolski konkurs na krótką formę komiksową Esencji i Tenbitu — II nagroda — 2001r.
Międzynarodowy konkurs na rysunek satyryczny w Kożuchowie — wyróżnienie — 2006r.
Festiwal Myśli Drukowanej, Com.X, Szczecin — I nagroda — 2006r.
Konkurs Lubuskiego Teatru na projekt plakatu do spektaklu „Pokropek” — I nagroda — 2007r.
Międzynarodowy konkurs na rysunek satyryczny w Kożuchowie — wyróżnienie — 2007r.
Biennale Miniatury Cyfrowej, Płock — wyróżnienie — 2007
Konkurs literacki na opowiadanie fantastyczne, Zielona Góra — I nagroda
Kulturalna nagroda Prezydenta Miasta Zielona Góra — 2008
Kulturalna nagroda Prezydenta Miasta Zielona Góra — 2013
Odznaczenia:
Odznaka Zasłużony Dla Kultury Polskiej — 2008
Srebrny Krzyż Zasługi — 2011
…………….
Więcej: ZPAP
13.08.2014 Zielona Góra

Oglądasz na własne ryzyko — IGOR MYSZKIEWICZ nie lubi doktryn
13 votes, 4.38 avg. rating (87% score)
..........................................................
EPRAWDA nie publikuje regularnie. Subskrybuj newsletter. Znajdź nas na FB.
[2] Komentarze

Co o tym sądzisz?