Ambitny obserwator współczesnego świata, prędzej czy później musi zadać sobie pytanie: które miasto w XXI wieku zasługuje na miano pioniera nowoczesności. Kto wyznacza kierunki postępu technologicznego? Gdzie rodzi się przyszłość? Architektura, która zaprzecza prawom ciążenia. Budynki konstruowane w technologii druku 3D. Samojezdne samochody i transport tunelami pneumatycznymi. Czy to wszystko brzmi jak lista wynalazków przyszłości? Nie, ponieważ w Dubaju jutro staje się dzisiaj. To miasto, które dzięki swoim ambitnym projektom architektoniczno-technologicznym — tym planowanym oraz tym zrealizowanym, jako jedyne na świecie zasługuje na miano miasta przyszłości, ale nie takiej “przyszłości” o jakiej nam chodziło, o czym napiszę za chwilę.

Olimpiada robotów

Spójrzmy na fakty. W grudniu 2018 roku w Dubaju zostanie otwarte Muzeum Przyszłości (Museum of the Future), które będzie służyć jako platforma do prezentowania najdonioślejszych projektów z zakresu nowych technologii i innowacji, w nadchodzącej szybkimi krokami erze postwydobywczej (postoil future). W 2017 roku w Dubaju startuje Olimpiada Robotów (Robot Olympics). Organizatorzy na początek zaplanowali dziewięć konkurencji sportowych: wyścigi pojazdów samojezdnych, wyścigi dronów sterowanych i samosterowanych, sprint robotów, piłka nożna robotów, pływanie robotów, tenis stołowy robotów, zapasy robotów, a nawet cyfrowy triathlon robotów. Michael Phelps nie będzie miał z pewnością powodów do zadowolenia.

The Tower (wieża) — najwyższa budowla swiata połozona nad przystanią Dubai Creek, której budowa zostanie ukończona w 2020 roku. Foto: materiały prasowe

The Tower (wieża) — najwyższa budowla swiata połozona nad przystanią Dubai Creek, której budowa zostanie ukończona w 2020 roku. Foto: materiały prasowe


Czym jest Wieża (The Tower)?
Jest najnowszym architektonicznym cudem stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich, którego ukończenie i otwarcie zaplanowano w 2020 roku. Wieża będzie iglicą o wysokości 928 metrów, której koszty budowy oszacowano na miliard dolarów. Ta strzelista budowla z połyskliwego metalu, będzie zatem o 100 metrów wyższa od słynnego drapacza chmur Burj Khalifa, sportretowanego w 3 części filmu Mission Impossible, z Tomem Cruisem w roli głównej. W iglicy znajdzie swoje miejsce modny hotel, butiki, restauracje, pionowe ogrody, oraz platforma widokowa obejmująca całą panoramę miasta (360 stopni).

Najbardziej ambitne przedsięwzięcie

We wrześniu 2017 roku Fundacja Rozwoju w Dubaju, ogłosi konkurs na zaprojektowanie i wdrożenie systemu pneumatycznego transportu (hyperloop system), łączącego Dubaj z oddalonym o 105 kilometrów miastem Fujairah. Jeżeli ten przełomowy projekt się powiedzie, to dystans między Dubajem a Fujairah będzie można pokonać w mniej niż 10 minut. Napęd pneumatyczny ma również zamiar wykorzystać spółka DP World, do transportu cargo z portu Jebel Ali do baz w głębi lądu.

W 2016 roku Dubai zaprezentował pierwszy na świecie biurowiec, wykonany całkowicie w technologii druku 3D. Wybudowanie tego budynku o futurystycznych kształtach, zajęło arabskim inżynierom jedynie siedemnaście dni.

O dronach słyszał każdy. W marcu zeszłego roku Dubaj gościł u siebie Międzynarodowy Wyścig Dronów (World Drone Prix) — pierwszy i jedyny w swoim rodzaju. Ponad 150 zawodników, na 591-metrowym, specjalnie do tego celu skonstruowanym obiekcie, rywalizowało ze sobą w kateogori pilotażu i akrobacji dronów. Zwycięzcą okazał się brytyjski nastolatek, który zainkasował nagrodę w wysokości 250 tys. dolarów.

Piramida Ziggurat (Ziggurat Pyramid) jest z pewnością najbardziej ambitnym przedsięwzięciem Dubaju. W założeniach ma to być budowla w kształcie piramidy, która zdolna będzie pomieścić milion mieszkańców. Będzie to zatem całkowicie samowystarczalne mini miasto, zasilane odnawialnymi źródłami energii i wyposażone w samojezdne pojazdy, przemieszczające się na wielu poziomach. Skoro mówimy o samojezdnych pojazdach, należy wspomnieć, że szejk Mohammed bin Rashid al Maktoum — emir Dubaju, wiceprezydent i premier Zjednoczonych Emiratów Arabskich, ogłosił, że do 2030 roku, 25% wszystkich samochodów poruszających się po drogach Dubaju, będą stanowić pojazdy samojezdne. Jeżeli te zamierzenia się powiodą, Dubaj stanie się miastem o najlepszej i najbezpieczniejszej komunikacji na świecie.

Dubaj wysuwa się na prowadzenie w architektonicznym wyścigu zbrojeń. Wielkie pieniądze i duża wyobraźnia owocują projektami takimi jak Ziggurat — piramida przyszłości. Foto: Wikipedia

Dubaj wysuwa się na prowadzenie w architektonicznym wyścigu zbrojeń. Wielkie pieniądze i duża wyobraźnia owocują projektami takimi jak Ziggurat — piramida przyszłości. Foto: materiały prasowe


Na koniec opowiedzmy o tym, co wydaje się tak nieprawdopodobne, że nawet scenarzyści filmów fantastyczno-naukowych drapią się po głowie z niedowierzaniem. Dubaj leży w suchej i gorącej strefie klimatycznej — intensywne opady deszczu są tutaj rzadkością. Dlatego władze miasta, by raz na zawsze rozwiązać problem suszy, postanowiły wybudować sztuczną… górę, dzięki której mikroklimat zmieni się na tyle, że w naturalny sposób zaczną występować nad Dubajem opady deszczu. Obliczono, że taka góra, wybudowana czy usypana ręką człowieka musiałaby mieć rozmiary Mont Blanc W Alpach (4,809 m).

Porażka już na starcie

Czy te wszystkie przykłady potwierdzają tezę, że zachodnie mocarstwa straciły palmę pierwszeństwa w cywilizacyjnym wyścigu? Jedno jest pewne — cywilizacja arabska nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa — i jednocześnie zmarnowała swoją epokową szansę.
Niestety, Dubaj ciągle myśli o rozwoju w sposób tradycyjny, anachroniczny i nie jest w stanie wdrożyć projektów architektonicznych reprezentujących nowy paradygmat w ekonomii. Mam tu na myśli zasady zrównoważonego rozwoju, czyli odejścia od rabunkowej eksploatacji zasobów naturalnych planety. Dubaj powstawał jako atrakcja turystyczna. Decyzja rządu o przejściu z gospodarki uzależnionej od wydobycia ropy naftowej na rzecz usług i turystyki skutkowała tzw. boomem budowlanym w latach 2004–2006. Budowy na wielką skalę uczyniły z Dubaju jedno z najszybciej rozrastających się miast, porównywalne tylko z największymi miastami Chin. Ceny nieruchomości w mieście poszybowały w górę. Lokalne władze osiągnęły swój cel, ale ta polityka nie uczyniła z Dubaju miasta przyszłości z prawdziwego zdarzenia. Zrobiła co innego — uczyniła z tego miasta najnowocześniejszy skansen świata. Piramida Ziggurat niczego nie zmieni. Nie pomaga temu miastu na pustyni nawet fakt, że przy Al Qudra road, na 46 hektarach, wybudowano tam pierwszą w Emiratach Arabskich, proekologiczną i samowystarczalną posiadłość.

Co z tego, że Dubai Waterfront będzie 2,5 raza większy od Waszyngtonu i siedem razy większy od Manhattanu, skoro nie będzie zielony i ekologiczny. Nie będzie samowystarczalny (self sustainable). Będzie kolejnym pomnikiem technologii, która powoli odchodzi do lamusa. Co z tego, że w Dubaju wszystko będzie “naj”, skoro nic nie będzie “lepiej”, “eco”. Patrząc na te monstrualne budowle, mam skojarzenia z egipskimi piramidami. Widzę gigantomanię dubajskich szejków, a nie futurystyczny minimalizm znany z projektu Venus. Widzę beton i stal, a nie zielone tarasy budowane z biomasy, dostarczające darmową żywność i tlen swoim mieszkańcom. Widzę idiotycznie wysokie drapacze chmur, a nie szerokie kopuły dachowe, umożliwiające zbieranie wody opadowej z deszczu.

Budowanie Dubaju w przebrzmiały, XX-wieczny sposób, od samego początku był poronionym pomysłem. Szejkowie nie odrobili historycznej lekcji, niczego się nauczyli na wykładach progresywnych myślicieli (Jacque Fresco) na zachodnich uniwersytetach, gdzie ekonomia środowiska i odnawialnych zasobów naturalnych, zaczyna być traktowana jako priorytet — nowy ekonomiczny, energetyczny ład.

Dlatego, nie. Dubaj nie jest w żadnym razie “miastem przyszłości”. Dubaj nie figuruje w żadnym rankingu tzw. self sustainable cities (eco-cities) — miast samowystarczalnych, ekologicznych, gdzie zużycie materiałów pozyskiwanych ze środowiska naturalnego, jest ograniczone do niezbędnego minimum. Co ciekawe, miastem, które może się poszczycić mianem najbardziej samowystarczalnego jest… Sztokhol oraz oczywiście Singapur, który wg. mnie jest jedynym “miastem przyszłości” z prawdziwego zdarzenia.
 

……………..
Źródło:
Thevenusproject.com, Openaccessgovernment.org
Literatura:
Devuyst, Dimitri (2001). How green is the city?. New York: Columbia University Press.
Eco-Town Projects/Environmental Industries in Progress, Ministry of International Trade and Industry (MITI) in 1997: Environment-Conscious Type of Town-Building Models of Eco-Town Municipalities/Business Firms: Case Introduction

……………………………………..
Krzysztof C. Gretkus (1970) — wydawca portalu Eprawda, fotoreporter. W latach 90. publikował opowiadania i wiersze w legendarnym warszawskim magazynie literackim bruLion. W 1995 r. wydał tom wierszy pt. “Szept i wrzask”. W 1999 r. ukończył poemat prozatorski “Czarne Światło”, od 2013 r. dostępny na Amazon i Smashwords pod angielskim tytułem “Puff of Black”. W latach 2008-2012 fotoreporter współpracujący z magazynem The Polish Times i agencją fotograficzną London News Pictures (LNP).
……………………….
05.02.2017 | Więcej: Puff of black

C. GRETKUS Sztuczna inteligencja

ARTYKUŁ | C. GRETKUS

Kto jest kim w branży AI

ARTYKUŁ | C. GRETKUS

Elita Internetu

ARTYKUŁ | C. GRETKUS

Historyczne fakty

ARTYKUŁ | C. GRETKUS

Historia. Fakty. Medycyna

C. GRETKUS Nie instaluj -- instalacje uliczne

FELIETON | C. GRETKUS

11 przykazanie artystów

C. GRETKUS Demokracja feudalna -- felieton

FELIETON | C. GRETKUS

Decentralizacja państwa

C. GRETKUS Kim był Jacque Fresco? -- felieton

ARTYKUŁ | C. GRETKUS

Nowy świat

C. GRETKUS (Nie)reklamowalni -- felieton

FELIETON | C. GRETKUS

Daleko od OK

C. GRETKUS Hejt po polsku -- artykuł

FELIETON | C. GRETKUS

Lubimy krytykować

 C. GRETKUS (Nie)jesteś produktem

FELIETON | C. GRETKUS

Po której jesteś stronie?

C. GRETKUS "Miasto przyszłości"  -- Dubaj

ARTYKUŁ | C. GRETKUS

Jesteśmy w Dubaju

Najważniejsze zdjęcie świata

FELIETON | C. GRETKUS

Malcolm Browne. 1963

previous arrow
next arrow
Slider

C. GRETKUS Dubaj. Miasto przyszłości?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

..........................................................
EPRAWDA — włącz newsletter | przekaż wsparcie
[2] Komentarze

Co o tym sądzisz?

Komentarz może nie być widoczny od razu.
Prosimy poczekać cierpliwie na moderację.
Obrażliwe wypowiedzi będą usuwane.