Skrót “www” zna każdy z nas. Kojarzymy go ze stroną internetową i bardzo słusznie. Mówiąc ogólnie strona www, to tekst, zdjęcia plus inne multimedia, wyświetlane na ekranach naszych komputerów i smartfonów. Kwestia budowy strony www, to jednak trochę szerszy temat, który postaram się wam teraz przybliżyć. Wirtualna rzczywistośc ma swoje prawa. Mamy setki milionów stron internetowych, ale większość z nich zawiera bezwartościowe informacje. Dlatego od samego początku istnienia Internetu, zaczęły powstawać programy do “oceny” stron www — ich weryfikacji, katalogowania, indeksowania i wyświetlania jako wynik wyszukiwania. Użytkownik, używając wyszukiwarki, nie chce widzieć na ekranie spamu tylko najbardziej wartościowe treści. Mówiąc bardziej fachowo — każda nowa strona internetowa powinna być pozycjonowana.

Pozycjonowanie — czym jest, od czego zależy i na czym polega?

Pozycjonowaniem stron w wyszukiwarkach internetowych nazywamy wykonywanie czynności, mających na celu zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron, starają się jak najlepiej wpasować w wymagania algorytmu odpowiadającego za wyświetlanie wyników wyszukiwania. Często są to działania niezgodne z wytycznymi proponowanymi przez wyszukiwarki.

Wyniki wyszukiwania — płatne i organiczne

Nie każdy wie, że również w wyszukiwarkach można wykupić reklamę, która pozwala na wyświetlanie odnośnika do swojej strony w miejscach generujących największą liczbę wejść. W Google takie wyniki występują na początku oraz na końcu strony i są oznaczone napisem „Reklama”. Te wyniki są nazywane płatnymi, ponieważ jest to forma reklamy, za którą właściciel strony musi zapłacić.

Pomiędzy płatnymi wynikami na początku i końcu strony jest miejsce na tak zwane wyniki organiczne, zwane inaczej naturalnymi. To właśnie ich dotyczy treść tego artykułu. Tutaj o pozycje walczy się za pomocą optymalizacji wszelkich aspektów dotyczących pozycjonowania, o których przeczytasz dalej. Za wyświetlanie tych wyników nie można bezpośrednio zapłacić, lecz trzeba jak najlepiej wpasować się w założenia algorytmu odpowiadającego za ustalanie kolejności wyświetlanych witryn.

Warto zaznaczyć, że dla osób zajmujących się pozycjonowaniem stron, wyniki płatne są bardzo kłopotliwe. Google wyświetla coraz więcej wyników opłaconych. Na niektóre frazy najpierw zobaczymy cztery płatne reklamy, następnie mapkę wraz z adresami i dopiero wyniki naturalne. Takie ustawienie wyświetlanych treści sprawia, że wyniki organiczne często znajdują się daleko poza krawędzią pierwszego wyświetlanego ekranu, co może skutkować tym, że użytkownicy nawet ich nie zobaczą.

Od czego zależy kolejność wyświetlanych stron w wyszukiwarce?

Wszyscy doskonale wiemy, że kolejność stron wyświetlanych w wyszukiwarce nie jest przypadkowa. Jak już wspominaliśmy, wyszukiwarki, w tym Google, mają swoje algorytmy. Starają się one dopasować wyniki tak, aby pierwsze z nich dostarczały najlepszą wartość dla użytkownika.

Oczywiście, nikt poza twórcą i właścicielem algorytmu nie wie, jaka jest jego dokładna zasada działania. Jednak z biegiem czasu pozycjonerzy odkryli niektóre z czynników, które dobrze wpływają na postrzeganie witryny przez algorytm. Ogólnie rzecz biorąc, możemy je podzielić na dwie grupy. Pierwszą są czynniki związane z budową strony, występującymi tam treściami i sposobem jej działania (czynniki onsite). Drugą stanowi popularność witryny w internecie, czyli tak zwane linki zwrotne (czynniki offsite).

Marcik Łukaszuk post

Na zdjęciu: fragment kodu źródłowego — zapisu programu komputerowego przy pomocy określonego języka programowania. Źródło: archiwum

Czynniki związane bezpośrednio z budową i jej zawartością to przede wszystkim:

  • Treść — ważna jest ilość, jakość i unikalność, czyli publikowane teksty muszą mieć odpowiednią długość, stanowić użyteczną wartość dla użytkownika i nie mogą pochodzić z innych źródeł. Należy zwracać szczególną uwagę na odpowiednie wykorzystanie nagłówków.
  • Słowa kluczowe — to frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Muszą w odpowiedniej ilości występować w nagłówkach, opisach, treści, a także — adresie URL. Unikaj wykorzystania tego samego słowa kluczowego dla różnych podstron, aby uniknąć zjawiska kanibalizacji słów kluczowych — niestabilnego wyświetlania w wynikach wyszukiwania różnych podstron na to samo słowo kluczowe.
  • Aktywność witryny — na stronie powinny być regularnie publikowane nowe treści i artykuły. Dobrze widziane jest również aktualizowanie starszych wpisów.
  • Szybkość ładowania — jest to jeden z czynników, które bierze pod uwagę algorytm, ale także użytkownicy. Długo ładujące się strony są często bardzo szybko opuszczane i wzrasta ich współczynnik odrzuceń, który ma wpływ na ranking jakości i wiarygodności witryny w wyszukiwarce.
  • Czysty kod strony — optymalizacja kodu HTML jest kluczowa. Należy zadbać, aby szkielet strony był zbudowany w sposób, który zapewnia możliwie najlepsze działanie witryny. Trzeba usunąć wszelkie zbędne elementy i zminimalizować pozostałe, aby w trakcie ładowania strony ilość danych do wczytania była jak najmniejsza.
  • Linkowanie wewnętrzne — odpowiednia struktura odnośników wewnętrznych ułatwia użytkownikom przemieszczanie się po stronach serwisu. Jest to również sposób pozwalający na lepszą indeksację linków przez roboty. Wykorzystanie najważniejszego słowa kluczowego jako treści odnośnika to dobra praktyka.
  • Czynniki odpowiadające popularności strony w sieci to głównie:

  • Liczba linków zwrotnych — ilość odnośników w Internecie, które prowadzą na naszą stronę internetową.
  • Liczba unikalnych serwisów linkujących – ilość różnych witryn, z których linki prowadzą na naszą witrynę. Należy dbać o to, aby odnośniki znajdowały się na różnych stronach.
  • Jakość linków zwrotnych — istnieją algorytmy określające jakość linków zwrotnych z danej witryny. Należy unikać odnośników słabej jakości, ponieważ mogą przynieść efekt zupełnie odwrotny do oczekiwanego.
  • Social Media — coraz lepsze rezultaty osiągają strony, których adresy znajdują się również w serwisach społecznościowych typu Facebook, Twitter, Google+. Warto dbać o regularne zamieszczanie linków na przykład na firmowym profilu Facebook.
     

    Na czym polega pozycjonowanie?

    Jak wspominaliśmy na samym początku, pozycjonowanie to wykonywanie czynności, mających na celu zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Głównym celem takich działań jest oczywiście wyświetlanie pozycjonowanej strony na jak najwyższych pozycjach.
    Istotę pozycjonowania świetnie określa rozwinięcie angielskiego skrótu SEO, czyli Search Engine Optimization, co bezpośrednio tłumaczymy jako „optymalizację pod wyszukiwarki”.
    Zatem pozycjonowanie, jako proces, polega na dążeniu do optymalizacji wszystkich czynników, które bierze pod uwagę algorytm w trakcie ustalania kolejności wyświetlania witryn w wyszukiwarce, czyli tych wymienionych powyżej.

    Modelowy schemat przebiegu pozycjonowania to:

    1. Zaplanowanie struktury strony — podział na podstrony i rozmieszczenie treści.

    2. Optymalizacja kodu HTML oraz adresów URL wszystkich podstron.

    3. Przygotowanie i zamieszczenie treści przyjaznych pozycjonowaniu – odpowiednia długość, zawartość merytoryczna, wykorzystanie słów kluczowych w newralgicznych miejscach.

    4. Wdrożenie wersji mobilnej serwisu — dedykowanego widoku strony, zoptymalizowanego pod urządzenia mobilne.

    5. Optymalizacja działania witryny — usunięcie błędów, usprawnienie czynników mających wpływ na szybkość działania i ładowania, wdrożenie linkowania wewnętrznego.

    6. Zdobywanie linków zwrotnych — działania marketingowe, budowa zaplecza, zakup linków w formie artykułów sponsorowanych lub wizytówek w katalogach, marketing szeptany na blogach, forach i w Social Media, współpraca z innymi portalami, blogami, serwisami.

    7. Regularne publikowanie nowych treści, aktualizacja starych artykułów o nowe informacje.

    Pozycjonowanie a rynek docelowy

    Strategia pozycjonowania, podobnie jak i słowa kluczowe, ściśle związane z są z rynkiem docelowym. Dla przykładu, gdy ktoś prowadzi warsztat samochodowy w Rzeszowie, nie potrzebuje aby na hasło „mechanik samochodowy” widzieli go mieszkańcy Szczecina. Dlatego też w jego przypadku znacznie lepiej skupić się na pozycjonowaniu lokalnym. Zawiera się w tym zarówno pozyskiwanie linków ze stron związanych z danym obszarem (np. portale regionalne, katalogi lokalnych firm itp.), jak i umieszczaniem w treści strony słów kluczowych typu „mechanika samochodowa” i „Rzeszów”. Podstawą jest również dodanie firmy do mapy Google. Inaczej sytuacja ma się w przypadku działalności o zasięgu ogólnokrajowym lub międzynarodowym. W przypadku działania w skali całego kraju, jak np. w przypadku sklepów internetowych, pozycjonowanie nie jest ograniczone do danego regionu, a raczej do danego języka — tak więc w przypadku Polski, źródłami linków powinny być głównie polskie strony, najlepiej powiązane tematycznie (rzecz jasna dobrej jakości linki zagraniczne również nie zaszkodzą). W przypadku działalności międzynarodowej, istnieje wiele różnych strategii. Niektóre strony mają swoje wersje językowe w obrębie jednej domeny (np. example.com/pl/ dla Polski i example.com/de/ dla Niemiec), inne tworzą subdomeny dla różnych języków (np. pl.example.com dla Polski, de.example.com dla Niemiec), z kolei inne firmy tworzą oddzielne strony dla każdego kraju w którym działają, np. (example.pl dla Polski i example.de dla Niemiec). W zależności od tego w jaki sposób podeszło się do problemu wielojęzyczności i różnych rynków, inaczej wygląda również strategia pozycjonowania na nich. Rzecz jasna dla treści napisanych po angielsku najlepiej zdobywać linki ze stron angielskich i amerykańskich, a dla stron w języku niemieckim najodpowiedniejsze będą linki z krajów niemieckojęzycznych itd.

    Trendy w pozycjonowaniu

    Świat pozycjonowania zmienia się niezwykle szybko, podobnie jak postępuje ewolucja algorytmów Google i innych wyszukiwarek. Metody pozycjonowania skuteczne jeszcze 10, a nawet 5 lat temu, obecnie mogą nie tylko nie przynieść żadnego efektu, lecz wręcz przeciwny do zamierzonego. Dlatego też ważne jest, aby być na bieżąco ze zmianami jakie wprowadza Google w swoich algorytmach i dostosowywać się do nich. O ile kiedyś głównym czynnikiem decydującym o tym, która strona będzie wyżej w wynikach wyszukiwania była niemalże jedynie ilość linków kierujących do danej domeny oraz nasycenie słowami kluczowymi, o tyle teraz znacznie ważniejsze jest wiele innych czynników. W przypadku linków, ilość ustępuje znaczeniu ich jakość (tj. renoma linkującej domeny) i tematyczność, a także naturalność.
    Algorytmy coraz lepiej dają sobie radę z wykrywaniem sztucznie pozyskanych linków lub bezwartościowych linków i karzą strony próbujące w ten sposób wpłynąć na pozycje w wyszukiwarce. Podobnie jest z przesadnie dużym nasyceniem słowami kluczowymi lub wręcz upychaniem słów kluczowych. Obecnie czynnikami istotnie wpływającymi na pozycje strony są wrażenia użytkownika — to czy strona wczytuje się szybko i bezproblemowo, czy nawigacja jest przejrzysta, łatwa i wygodna, oraz czy treści znalezione na stronie faktycznie odpowiadają na potrzeby użytkownika.
    Upraszczając — kiedyś strony robiło się „pod wyszukiwarki”, podczas gdy obecnie znacznie bardziej istotne jest robienie stron „dla użytkowników”. Warto mieć również na uwadze, że w obecnych czasach większość z nas przegląda Internet głównie za pośrednictwem smartfonów — dlatego ważne jest, aby zadbać o wersję mobilną strony lub jej responsywność, a często nawet skupić się na wersji mobile bardziej niż na dekstopowej.

    Wejście na sam szczyt Internetu, symbolizowanego wielką górą, nie jest łatwe. Cyberprzestrzeń rozrasta się w olbrzymim tempie. Wszystko się szybko zmienia. Szczytami Internetu stały się miejsca gromadzące największą, wielomilionową publiczność. Globalna sieć stała się drugą, alternatywną rzeczywistością.

    ………………………………………
    Marcin Łukaszuk — twórca stron internetowych, od 8 lat zajmuje się pozycjonowaniem, optymalizacją i copywritingiem. Absolwent kierunku e-biznes na SGH.
    14.03.2019

    MARCIN ŁUKASZUK Pozycjonowanie to sztuka
    0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

    ..........................................................
    EPRAWDA — włącz newsletter|zgłoś sugestię
  • Co o tym sądzisz?

    Komentarz może nie być widoczny od razu.
    Prosimy poczekać cierpliwie na moderację.