Sztuka nie znosi próżni i nigdy się nie skończy. Współczesna tzw. “muzyka poważna” istnieje i ma się dobrze. Polska w tej materii może pochwalić się renomowanym festiwalem muzycznym “Warszawska Jesień”. Agata Zubel to jedna z najwybitniejszych kompozytorek młodego pokolenia, obsypana wieloma nagrodami na międzynarodowych i krajowych konkursach muzycznych. Jej kompozycja “NOT I” z albumu pod tym samym tytułem, na głos (twórczość Samuela Becketta), zespół instrumentalny i elektronikę z 2010 roku, uhonorowana została główną nagrodą podczas festiwalu Musica Polonica Nova.
Każdy nowy utwór to dla mnie odrębna fascynująca przygoda. Powielanie pomysłów nie do końca mnie interesuje. Tylko stając przed wielką niewiadomą możemy dotknąć jakieś tajemnicy – inaczej nie byłoby to takie pociągające. Zawsze, kiedy mam do czynienia z tekstem, on mnie jakoś niesie. Ale czasem pomysł na utwór jest pierwszy i pod niego szukam odpowiedniego tekstu. Na przykład w ”Aforyzmach na Miłosza” korzystam tylko z krótkich fragmentów, zarówno poetyckich, jak i prozatorskich, pochodzących z różnych okresów twórczości pisarza. Komponuję kilkuczęściową strukturę, która jest zamkniętym utworem, ale oś dramaturgiczna całej historii powstaje przez zderzenie tych różnych tekstów. — fragment wywiadu dla Culture.pl
………………
Agata Zubel – wokale
Wykonanie: Qaartsiluni Ensemble
Lajos Rozman – dyrygent
Visegrad Portraits 2013
Trafo House of Contemporary Arts Budapest
27.03.2013
…………….
Agata Zubel — polska kompozytorka, śpiewaczka i pedagog. Laureatka licznych nagród zarówno jako wokalistka jak i kompozytorka. Dokonuje wielu prawykonań dzieł współczesnych kompozytorów. Urodziła się we Wrocławiu, gdzie ukończyła z wyróżnieniem Primus Inter Pares studia kompozytorskie w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie Jana Wichrowskiego oraz wokalne pod kierunkiem Danuty Paziuk-Zipser. W szkole podstawowej i średniej grała na perkusji, co pozwalało jej na bardziej sonorystyczne podejście do muzyki. Następnie pogłębiała studia w Conservatorium Hogeschool Enschede w Holandii oraz na licznych kursach. W 2004 roku uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej. Obecnie wykłada we wrocławskiej akademii muzycznej. Jest stypendystką m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000–2002), Zarządu Miasta Wrocławia (2001–2002), Ernst von Siemens Musikstiftung (2001) oraz Fundacji Edukacji Międzynarodowej (2002). Jest także członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich. Jako wokalistka brała udział w wielu prestiżowych wydarzeniach muzycznych. Współtworzy z Cezarym Duchnowskim duet ElettroVoce. Latem 2004 roku uczestniczyła w eksperymentalnym projekcie improwizacji podczas koncertu zamówionego przez organizatorów Międzynarodowych Kursów Kompozytorskich w Darmstadt. W jej repertuarze specjalne miejsce zajmuje muzyka najnowsza. W ciągu kilku minionych lat, oprócz wielu prawykonań i nagrań dzieł współczesnych twórców, dała się poznać jako wykonawczyni Chantefleurs et Chantefables W. Lutosławskiego (Musica Polonica Nova 2006), DW9 B. Langa (Warszawska Jesień 2004), Gwiazdy Zygmunta Krauzego (adaptacja elektroakustyczna C. Duchnowskiego w Teatrze Polskim we Wrocławiu 2005) czy też roli Fedry w operze Dobromiły Jaskot pod tym samym tytułem (Teatr Wielki-Opera Narodowa 2006). Koncertowała także za granicą: we Włoszech, w Belgii, Szwajcarii, Holandii, Niemczech, Irlandii, Rosji, Ukrainie, Litwie, Grecji, Danii, Korei i Stanach Zjednoczonych. Jest laureatką kilkunastu konkursów (w tym międzynarodowych) – zarówno wokalnych jak i kompozytorskich. Na początku 2005 r. otrzymała prestiżowy Paszport Polityki. W tym samym roku, jej II Symfonia – napisana na zamówienie rozgłośni Deutsche Welle — została prawykonana podczas Festiwalu Beethovenowskiego w Bonn.
……………..
20.10.2014 | Więcej: Portfolio

AGATA ZUBEL— główna nagroda podczas festiwalu Musica Polonica Nova
6 votes, 4.00 avg. rating (81% score)

..........................................................
EPRAWDA — włącz newsletter|zgłoś sugestię
Jeden komentarz

Co o tym sądzisz?

Komentarz może nie być widoczny od razu.
Prosimy poczekać cierpliwie na moderację.